Ciąg dalszy postu: Imperializm państwa w świetle uchwały III CZP 30/07
***
Moim zdaniem, nie można uznać, iż objęcie w posiadanie przez Skarb Państwa, gminę która zajęła nieruchomość i rozpoczęła budowę było zdarzeniem cywilnoprawnym skoro przy braku ewentualnych dowodów, przy zastosowaniu art. 231 kpc należy domniemywać, iż wszelkie w/w procedury administracyjne zostały zachowane o czym pisałem wcześniej.
Wszystkie powyższe wskazania znajdują potwierdzenie w zapisach Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 22.07.1952r. ( Dz.U. Z 23 lipca 1952 ).
Zgodnie z jej art. 2b w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej podstawowym celem działalności państwa jest wszechstronny rozwój społeczeństwa socjalistycznego, rozwój twórczych sił narodu i każdego człowieka, coraz lepsze zaspokajanie potrzeb obywateli, według art. 5 wszystkie organy władzy i administracji państwowej opierają się w swej działalności na świadomym, czynnym współdziałaniu najszerszych mas ludowych i obowiązane są:
- zdawać narodowi sprawę ze swej działalności,
- uważnie rozpatrywać i uwzględniać słuszne wnioski, zażalenia i życzenia obywateli w myśl obowiązujących ustaw,
- wyjaśniać masom pracującym zasadnicze cele i wytyczne polityki władzy ludowej w poszczególnych dziedzinach działalności państwowej, gospodarczej i kulturalne.
Zgodnie z art. 7. 1. Podstawę ustroju społeczno-gospodarczego Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej stanowi socjalistyczny system gospodarczy, oparty na uspołecznionych środkach produkcji i socjalistycznych stosunkach produkcji.
2. Polska Rzeczypospolita Ludowa rozwija życie gospodarcze i kulturalne kraju na podstawie narodowego planu społeczno-gospodarczego.
3. Zasadniczym celem społeczno-gospodarczej polityki Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej jest systematyczne polepszanie warunków bytowych, socjalnych i kulturalnych społeczeństwa, stały rozwój sił wytwórczych kraju, umacnianie siły, obronności i niezależności Ojczyzny.
4. Państwo posiada monopol handlu zagranicznego.
Jak stanowił art 8a przedsiębiorstwa państwowe, gospodarując racjonalnie powierzoną im częścią mienia ogólnonarodowego, realizują w sposób planowy zadania gospodarcze i społeczne.
A według art 37 i 40 rady narodowe kierują całokształtem rozwoju społeczno-gospodarczego i kulturalnego oraz wpływają na wszystkie jednostki administracji i gospodarki na swym terenie, inspirują i koordynują ich działalność oraz sprawują nad nimi kontrolę.
Rady narodowe wiążą potrzeby terenu z celami i zadaniami ogólnopaństwowymi. Rady narodowe wykorzystują wszelkie zasoby i możliwości terenu dla jego wszechstronnego rozwoju gospodarczego i kulturalnego, dla coraz lepszego zaspokajania potrzeb ludności w zakresie zaopatrzenia i usług oraz dla rozbudowy instytucji i urządzeń komunalnych, oświatowych, kulturalnych, sanitarnych i sportowych.
2. Rady narodowe na wniosek terenowych organów administracji uchwalają plany społeczno-gospodarcze i budżety województw, miast, dzielnic i gmin.
Natomiast w art Art. 67 pkt 5 wskazano, iż w trosce o dobro rodziny Polska Rzeczpospolita Ludowa dąży do poprawy sytuacji mieszkaniowej, przy współudziale obywateli rozwija i popiera różne formy budownictwa mieszkaniowego, a szczególnie budownictwa spółdzielczego, oraz dba o racjonalną gospodarkę zasobami mieszkaniowymi.
W świetle powyższego należy stwierdzić, iż jedynie wyjątkowo można by przyjmować w danym stanie faktycznym, iż objęcie przez Skarb Państwa władania nieruchomością, na której Państwo pobudowało budynek było objęciem w posiadanie cywilnoprawnym a nie imperialnym w rozumieniu uchwały Sądu Najwyższego III CZP 30/07.
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }